Algemene voorwaarden
Artikel 1: ALGEMENE BEPALINGEN EN TOEPASSELIJKHEID
1 Op alle offertes door, alle opdrachten aan en alle overeenkomsten met de opdrachtne
mer zijn de hierna volgende algemene voorwaarden (de SI’BON Signvoorwaarden
2020) van toepassing. Zij zijn te raadplegen op en te downloaden van www.sibon.nl.
2 Onder opdrachtnemer wordt verstaan: het door SI’BON Netwerk B.V. Erkend
Signbedrijf dat de SI’BON Signvoorwaarden 2020 gebruikt.
3 Onder opdrachtgever wordt verstaan: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan
de opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden of de
levering van zaken of gegevens.
De opdrachtgever kan zich met betrekking tot de opdracht niet beroepen op de
eventuele omstandigheid dat hij namens een derde handelde, tenzij hij dat uitdrukkelijk
aan de opdrachtnemer heeft medegedeeld en de opdrachtnemer de opdracht onder
deze voorwaarde schriftelijk (waaronder in deze algemene voorwaarden mede wordt
verstaan: per e mail) heeft aanvaard. Als de opdracht is verstrekt door of ten behoeve
van meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk verbonden tot alle
verplichtingen ten opzichte van de opdrachtnemer.
4 Onder opdracht wordt verstaan: elk verzoek tot het verrichten van werkzaamheden of
tot het leveren van zaken of gegevens, in welke vorm dan ook gedaan. Een opdracht
wordt mede geacht te zijn gegeven door toezending of afgifte van gegevens of zaken
aan de hand waarvan de werkzaamheden als bedoeld in lid 5 van dit artikel kunnen
wordenverricht.
5 Onder werkzaamheden wordt verstaan: het vervaardigen, afleveren, installeren,
plaatsen en (of) (af)bouwen van signs, waaronder mede verstaan wordt
reclameproducten, decoraties, bewegwijzeringen, constructies en (of) delen daarvan,
en in ieder geval de werkzaamheden voortvloeiend uit een aan een Erkend Signbedrijf
verstrekte opdracht, een en ander in de ruimste zin van het woord.
6 De opdrachtgever kan alleen een beroep doen op bedingen of voorwaarden die
van deze voorwaarden afwijken of op eigen voorwaarden als de opdrachtnemer die
afwijkende bedingen of voorwaarden uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard.
7 De opdrachtgever met wie eerder een overeenkomst werd gesloten waarop de SI’BON
Signvoorwaarden 2020 (of een eerdere versie van de SI’BON Signvoorwaarden)
toepasselijk waren, wordt geacht met de toepasselijkheid van de jongste versie
daarvan op later met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten akkoord te zijn
gegaan.
Artikel 2: OFFERTES
1 Alle offertes, voorcalculaties, aanbiedingen en soortgelijke mededelingen door de
opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend en kunnen alleen zonder afwijking worden
aanvaard. Een aanbod wordt in ieder geval geacht te zijn verworpen als het niet binnen
een maand is aanvaard.
2 Offertes door de opdrachtnemer zijn gebaseerd op door de opdrachtgever verstrekte
gegevens. De opdrachtgever staat ervoor in, dat hij daarbij naar beste weten en vermo
gen alle van belang zijnde gegevens heeft verstrekt.
3 De van de offerte deel uitmakende documenten (zoals ontwerpen, tekeningen,
technische beschrijvingen en dergelijke) zijn zo nauwkeurig mogelijk, doch vrijblijvend.
Zij zijn en blijven (intellectueel) eigendom van de opdrachtnemer.
Artikel 3: TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN EN WIJZIGING IN
GEGEVEN OPDRACHTEN
1 Pas op het moment dat de opdrachtnemer mondeling of schriftelijk heeft bevestigd dat
hij de verleende opdracht aanvaardt, komt de overeenkomst tot stand en ontstaan uit
de overeenkomst voortvloeiende verbintenissen van partijen.
2 De opdrachtgever draagt het risico van het niet, niet juist, niet op tijd of niet volledig
ont vangen door de opdrachtnemer van zijn mededelingen.
3 Voor zover onduidelijkheid mocht ontstaan over de inhoud van de gegeven opdracht en
de aanvaarding daarvan, zullen de door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden
geacht worden aan de inhoud en strekking van de opdracht te beantwoorden.
4 De opdrachtgever verschaft tijdig de aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de
voor het werk en het testen daarvan benodigde energie. De kosten van de benodigde
energie zijn voor rekening van de opdrachtgever.
5 De opdrachtnemer mag meer werkzaamheden dan vermeld in de opdracht of in de
aanvaarding daarvan uitvoeren en aan de opdrachtgever in rekening brengen, als
deze werkzaamheden in het belang zijn van de opdrachtgever en (of) van de goede
uitvoering van de opdracht. De opdrachtnemer informeert de opdrachtgever onverwijld
na uitvoering van deze aanvullende werkzaamheden.
6 De opdrachtnemer zal binnen redelijke grenzen aan wijzigingen in de opdracht
meewerken, indien en voor zover de inhoud van de door hem te leveren prestatie niet
wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt.
Artikel 4: OPZEGGING EN ANNULERING
1 De opdrachtnemer heeft steeds het recht, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling
of rechterlijke tussenkomst nodig is, de overeenkomst op te zeggen, wanneer: de
opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, surséance van betaling aan
vraagt, opeisbare schulden onbetaald laat, gaat liquideren of zijn vaste verblijfplaats
of vestigingsplaats naar een plaats buiten Nederland of door beslaglegging,
ondercuratelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over (delen van) zijn
vermogen verliest en hij ten behoeve van de opdrachtnemer geen naar diens oordeel
voldoende zekerheid heeft verstrekt voor wat hij ter zake van de opdracht verschuldigd
is en nog verschuldigd zal worden.
2 De opdrachtgever mag een overeenkomst annuleren totdat de opdrachtnemer met de
uitvoering van de overeenkomst begonnen is, mits hij de hierdoor voor de opdrachtne
mer ontstane schade vergoedt. Onder deze schade wordt mede begrepen de door de
opdrachtnemer gederfde winst, waarbij tevens de kosten in rekening worden gebracht
de kosten die de opdrachtnemer ter voorbereiding heeft gemaakt, waaronder die van
gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en
opslag van materialen.
Artikel 5: GEGEVENS EN ZAKEN OPDRACHTGEVER; RISICO
1 De opdrachtgever zorgt ervoor dat gegevens en zaken die de opdrachtnemer nodig
heeft voor het naar diens oordeel adequaat uitvoeren van de opdracht in de gewenste
vorm ter beschikking komen van de opdrachtnemer.
2 De opdrachtgever moet van aan de opdrachtnemer ter beschikking te stellen kopij,
tekeningen, ontwerpen, fotografische opname of andere informatiedragers, een kopie
en zo mogelijk een origineel behouden.
3 De opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het
moment dat de opdrachtgever aan de in lid 1 genoemde verplichting heeft voldaan.
4 Als de opdrachtgever niet voldoet aan de in lid 1 genoemde verplichting, dan heeft de
opdrachtnemer, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst
is vereist, het recht de opdracht te beëindigen of terug te geven.
5 Indien en voor zover de opdrachtgever dit verzoekt, worden ter beschikking gestelde
gegevens en zaken, behoudens het in artikel 17 bepaalde, na voltooiing van de
opdracht aan de opdrachtgever geretourneerd.
6 De opdrachtnemer moet zorgen voor een zorgvuldige opslag van de van de
opdrachtgever afkomstige zaken en (of) gegevens. Behoudens tegenbewijs wordt de
opdrachtnemer geacht aan deze verplichting voldaan te hebben.
7 Het risico van beschadiging of teloorgaan van de bij de opdrachtnemer of derden
opgeslagen zaken en (of) gegevens is uitdrukkelijk voor de opdrachtgever, behoudens
bij door hem aangetoonde opzet of grove schuld aan de zijde van de opdrachtnemer.
8 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden
verband houdende met de beschadiging of het teloorgaan van de in de voorgaande
leden bedoelde zaken en (of) gegevens.
Artikel 6: AANSPRAKELIJKHEID
1 Voor alle directe en indirecte schade van de opdrachtgever, op enigerlei wijze
verband houdend met, dan wel veroorzaakt door niet, niet op tijd of niet volledig
overeenkomstig de overeenkomst uitvoeren van de opdracht, is de aansprakelijkheid
van de opdrachtnemer uitgesloten, tenzij kan worden aangetoond dat dit niet, niet op
tijd of niet volledig overeenkomstig de overeenkomst uitvoeren onder de desbetreffende
omstandigheden bij normale vakkennis en met inachtneming van normale
oplettendheid en bij normale bedrijfsvoering niet was voorgevallen. Alsdan is de
aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de (aansprakelijkheids)verzekering
van de opdrachtnemer voor de schade wordt uitgekeerd.
2 De opdrachtnemer heeft steeds het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van
de opdrachtgever naar eigen redelijk inzicht ongedaan te maken of te beperken.
3 De opdrachtgever zal zijn recht om de opdrachtnemer voor de in lid 1 bedoelde schade
aansprakelijk te stellen hoe dan ook verwerkt hebben één jaar na het ontstaan daarvan.
4 Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor diefstal van, schade aan en schade
door zich onder de opdrachtnemer bevindende motorrijtuigen en andere zaken van
de opdrachtgever is uitgesloten, behoudens indien en voor zover de opdrachtnemer
hiervoor verzekerd is, in welk geval de aansprakelijkheid beperkt is tot het bedrag dat
door de (aansprakelijkheids)verzekering van de opdrachtnemer voor de schade wordt
uitgekeerd. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor alle aanspraken die niet
voor vergoeding in aanmerking komen op basis van de regeling in dit artikel.
5 Het risico van vertraging, beschadiging of teloorgaan van zaken en (of) gegevens
tijdens vervoer of verzending is steeds voor de opdrachtgever, ongeacht of het vervoer
of de verzending wordt uitgevoerd door of namens de opdrachtgever, de opdrachtne
mer of derden, behalve als er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van
de opdrachtnemer. Onder vervoer en verzending wordt mede begrepen elektronische
verzending.
6 Als de opdrachtgever veranderingen aanbrengt in, aan of op door de opdrachtnemer
vervaardigde zaken of die zaken zonder overleg met de opdrachtnemer aanbrengt
op of aan andere zaken, dan wordt daarna optredende schade (behoudens door de
opdrachtgever te leveren tegenbewijs) geacht door deze verandering veroorzaakt te
zijn, en komt dus ook voor rekening en risico van de opdrachtgever.
7 Als de opdrachtgever de door de opdrachtnemer te leveren zaken en (of) gegevens niet
binnen dertig dagen na beëindiging van de opdracht en voldoening van het ter zake
van die opdracht verschuldigde in ontvangst neemt, worden deze vanaf dat ogenblik
voor rekening en risico van de opdrachtgever opgeslagen.
8 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die
direct of indirect met de uit de opdracht voortvloeiende werkzaamheden of leveringen
samenhangen.
9 De opdrachtgever mag de zaken en (of) gegevens niet retour zenden aan de
opdrachtnemer, tenzij de opdrachtnemer hier schriftelijk mee akkoord is gegaan.
Artikel 7: WIJZE VAN UITVOERING OPDRACHT
1 De opdrachtnemer zal de werkzaamheden op zorgvuldige wijze, overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap, uitvoeren. De opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop
de gegeven opdracht wordt uitgevoerd. Als de opdrachtgever daarom vraagt, moet de
opdrachtnemer hem informeren over de wijze waarop aan de uitvoering vormgegeven
wordt, tenzij dat redelijkerwijs niet van de opdrachtnemer kan worden verlangd.
2 Als de opdracht het plaatsen of bevestigen van constructies, reclameborden,
lichtbakken en dergelijke omvat, moet de opdrachtgever ervoor zorgen dat eventueel
benodigde vergunningen zijn verleend (en aan alle overige wettelijke of andere
vereisten is voldaan) tijdig voor de datum waarop het begin van de werkzaamheden is
gepland. De vergunningssituatie ligt geheel in de risicosfeer van de opdrachtgever, de
opdrachtnemer heeft daarin geen enkele taak of verantwoordelijkheid.
3 De opdrachtgever staat ervoor in dat zaken waaraan of waarop in de opdracht
begrepen zaken moeten worden aangebracht, hiervoor geschikt en (of) voorbereid
zijn. De opdrachtgever heeft daarin een eigen onderzoeks en zorgplicht, en de
opdrachtnemer heeft daarin geen taak of verantwoordelijkheid, en ook geen eigen
onderzoeksplicht. Met betrekking tot inherent kwetsbare zaken als bijvoorbeeld
ruiten geldt dat bij of kort na de met de opdracht samenhangende werkzaamheden
optredende beschadigingen geacht worden te zijn veroorzaakt door de ongeschiktheid
van die zaken voor de opdracht en niet door de wijze waarop de opdracht is uitgevoerd.
De opdrachtgever aanvaardt dat het resultaat van de werkzaamheden en (of)
leveringen afhankelijk kan zijn van de (omgevings)temperatuur en (het oppervlak) van
zaken waarop de sign moet worden aangebracht.
4 De opdrachtgever staat ervoor in dat er geen kabels, leidingen, buizen, stol of
andere obstakels in de bodem aanwezig zijn waarin stellages zijn of moeten worden
verankerd. De opdrachtnemer heeft daarin geen taak of verantwoordelijkheid, en ook
geen eigen onderzoeksplicht. Uit veiligheidsoverwegingen moet tussen een stellage
en de openbare weg een afstand van anderhalf maal de hoogte van de steiger worden
aangehouden. De opdrachtgever garandeert dat de situatie ter plaatse dat mogelijk
maakt. De opdrachtgever staat ervoor in dat het terrein (nagenoeg) vlak is, verhard is
en dat er geen obstakels, begroeiing of andere zaken aanwezig zijn die de uitvoering
van de werkzaamheden zouden kunnen bemoeilijken. Als de opdrachtnemer dat nodig
zou vinden, mag hij – zonder dat hij daarvoor toestemming van de opdrachtgever
nodig heeft dergelijke zaken (laten) verwijderen, en die werkzaamheden als meerprijs
bij de opdrachtgever in rekening brengen. Als de opdrachtnemer op verzoek van de
opdrachtgever de opdracht uitvoert met behulp en (of) met verwerking van door de
opdrachtgever aangeleverde hulpmiddelen, materialen of halffabricaten, gebeurt dat
geheel voor risico van de opdrachtgever. Met name, maar daartoe uitdrukkelijk niet
beperkt, betreft dit houdbaarheid, hechting, slijtvastheid, licht en kleurechtheid van de
door de opdrachtnemer op dergelijke wijze vervaardigde en (of) bewerkte zaken.
5 De opdrachtgever moet de opdrachtnemer wijzen op bijzondere moeilijkheden of
gezondheidsrisico’s bij de bedrukking en (of) bewerking van door hem aangeleverde
materialen of producten.
6 De opdrachtnemer mag zonder kennisgeving aan de opdrachtgever de opdracht of
onderdelen daarvan uitbesteden aan of laten uitvoeren door derden, als hij meent
dat dat niet in de weg staat aan een doeltreffende of doelmatige uitvoering van de
opdracht.
7 Als de opdrachtnemer bij de uitvoering van de opdracht werkzaamheden heeft verricht
ten behoeve van de opdrachtgever die niet vallen onder de werkzaamheden zoals
omschreven in of volgend uit de aanvaarding van de opdracht, dan wordt aan de
daarop betrekking hebbende aantekeningen van de opdrachtnemer over tussentijds
overleg met de opdrachtgever het vermoeden ontleend dat deze werkzaamheden in
opdracht van de opdrachtgever zijn verricht.
8 Als de opdrachtnemer van oordeel is dat niet voldaan is aan de vereisten van lid
3, mag hij de uitvoering van de opdracht opschorten. Dit komt voor risico van de
opdrachtgever. Uit dit artikellid kan geen onderzoeksplicht van de opdrachtnemer
worden afgeleid.
Artikel 8: OVERMACHT
1 Als de opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet op tijd of niet
volledig kan nakomen ten gevolge van een hem niet toerekenbare oorzaak, waaronder
begrepen maar daartoe niet beperkt oorlog en oorlogsgevaar, mobilisatie, burgeroorlog,
terrorisme, oproer, molest, diefstal, brand, ingrijpende temperatuurschommelingen,
waterschade, overstroming, aardbeving, epidemie, pandemie en andere natuurrampen,
bedrijfstaksluiting, verbeurdverklaring en andere (al dan niet in verband met een van
de hier genoemde gebeurtenissen getroffen) overheidsmaatregelen, werkstaking,
stremming van vervoer, defecten aan machinerieën, niet levering van noodzakelijke
materialen, halffabricaten of gegevens door derden, storingen in de levering van
energie, verminderde bereikbaarheid van gegevens, alles zowel in de onderneming van
de opdrachtnemer als bij ingeschakelde derden, worden die verplichtingen opgeschort
totdat de opdrachtnemer redelijkerwijs in staat kan worden geacht deze op de overeen
gekomen wijze na te komen.
2 Als vanwege door de overheid gestelde voorschriften, uit veiligheidsoverwegingen
of door enige andere omstandigheid in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan
worden gevergd dat hij de opdracht (verder) uitvoert, heeft hij het recht de nakoming
van zijn verplichtingen op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te
ontbinden.
3 De opdrachtgever heeft, als zich omstandigheden als voorzien in lid 1 of lid 2 voordoen,
niet het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, noch ontstaat in die
gevallen voor de opdrachtnemer een verplichting tot vergoeding van enige schade.
Artikel 9: ONTWERPEN, TESTS EN PROEVEN
1 De opdrachtgever moet door de opdrachtnemer aan hem ter controle ter beschikking
gestelde ontwerpen, tests, (proef)afdrukken en (of) (proef)modellen zorgvuldig en met
bekwame spoed op fouten en gebreken controleren en zijn oordeel aan de opdrachtne
mer doen toekomen.
2 Goedkeuring zijdens de opdrachtgever geldt als erkenning dat de opdrachtnemer de
aan de proeven voorafgaande daarmee verbonden werkzaamheden overeenkomstig
de opdracht heeft uitgevoerd.
3 Als de opdrachtgever niet voldoet aan zijn in lid 1 genoemde verplichting geldt dit als
goedkeuring in de zin van lid 2.
4 Elk(e) op verzoek van de opdrachtgever vervaardigd ontwerp, test, (proef)afdruk en
(of) (proef)model wordt naast de overeengekomen prijs in rekening gebracht, tenzij
uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten hiervan in de prijs zijn inbegrepen.
Artikel 10: AUTEURSRECHTEN ETC.
1 De opdrachtgever garandeert de opdrachtnemer dat door de uitvoering van de
opdracht geen inbreuk wordt gemaakt op auteursrechten, modelrechten, merkrechten
of andere (intellectuele eigendoms)rechten van derden. De opdrachtgever vrijwaart
de opdrachtnemer zowel in als buiten rechte van alle aanspraken die derden ter zake
geldend kunnen maken én voor alle kosten die met het verweer daartegen gepaard
gaan.
2 Alle bij de uitvoering van de opdracht tot stand gekomen zaken en werken worden
geacht in hun geheel en uitsluitend volgens de inzichten van de opdrachtnemer tot
stand te zijn gekomen. De opdrachtnemer is derhalve uitsluitend rechthebbende op
ieder auteursrecht of ander intellectuele eigendomsrecht dat ontstaat op alle bij uitvoe
ring van de opdracht vervaardigde zaken en werken, evenals op de in de opdracht
bedoelde eindproducten. Alle intellectuele eigendomsrechten op van de opdrachtnemer
afkomstige of door hem gebruikte werkwijzen, adviezen etc. zullen zowel tijdens
als na de uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk aan de opdrachtnemer (blijven)
toebehoren, een en ander ongeacht het aandeel in de totstandkoming daarvan van
de opdrachtgever zelf of van bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
Het in dit lid bepaalde geldt ook als de desbetreffende werkzaamheden of zaken als
afzonderlijke post op de offerte, in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.
3 De opdrachtgever verkrijgt uitsluitend een gebruiksrecht, dat bovendien beperkt is
tot de in de opdracht begrepen afgeleverde zaken en (of) gegevens. Meer in het
bijzonder geldt dat het resultaat van enige werkzaamheid waardoor intellectuele
eigendomsrechten zijn ontstaan, noch aan derden ter bewerking of verveelvoudiging
beschikbaar mag worden gesteld, noch door de opdrachtgever zelf mag worden
bewerkt of verveelvoudigd. De uitoefening van deze rechten – met inbegrip van
openbaarmaking of overdracht van gegevens is zowel tijdens als na de uitvoering van
de opdracht uitdrukkelijk uitsluitend aan de opdrachtnemer voorbehouden.
4 Bij overtreding van het in lid 3 gestelde verbeurt de opdrachtgever aan de opdracht
nemer een direct opeisbare boete van EUR 2.000 per overtreding en van EUR 250
per dag(deel) dat de overtreding duurt, zonder dat daartoe een ingebrekestelling is
vereist, en onverminderd het recht van de opdrachtnemer op vergoeding door de
opdrachtgever van alle voor de opdrachtnemer daaruit voortvloeiende schade.
Artikel 11: PRIJZEN; DECLARATIE EN KOSTEN
1 Offertes en voorstellen zijn kosteloos, tenzij daarvoor specifiek onderzoek noodzakelijk
is. In dat geval doet de opdrachtnemer vooraf een opgave van de verwachte omvang
van die werkzaamheden en welke kosten daarvoor in rekening zullen worden gebracht.
2 Het bedrag dat wegens vergoeding van de door de opdrachtnemer verrichte
werkzaamheden in rekening wordt gebracht is, tenzij schriftelijk (anders is
overeengekomen, berekend volgens de gebruikelijke tarieven van de opdracht
nemer. Als de opdracht ontwerpwerkzaamheden omvat, zullen steeds ook alle
werkzaamheden verband houdende met de voorbereiding daarvan in rekening worden
gebracht.
3 Kosten voortvloeiende uit of verband houdende met aanvullingen en wijzigingen van de
opdracht zijn voor rekening van de opdrachtgever.
4 De door de opdrachtnemer gemaakte kosten worden, in geval van kosten als
bedoeld in lid 3 en van kosten verband houdend met meerwerk met een redelijke
opslag voor behandelingskosten, aan de opdrachtgever in rekening gebracht. Deze
kosten kunnen onder meer, doch niet uitsluitend, bestaan uit de prijzen van de te
verwerken materialen, declaraties van ingeschakelde derden en vervoer , verzend en
verzekeringskosten.
5 Meer of minderleveringen ten opzichte van het overeengekomen aantal zijn
toegestaan als zij niet meer of minder bedragen dan tien procent. Het geleverde aantal
wordt in rekening gebracht.
6 Alle tarieven zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting en overige door
de overheid opgelegde heffingen. Deze worden apart vermeld in de factuur en zijn voor
rekening van de opdrachtgever.
7 Als na de totstandkoming van de overeenkomst en voor het overeengekomen
tijdstip van levering, door ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst nog
onbekende factoren, de prijzen van hulpmaterialen, lonen of welke prijsbepalende
factoren dan ook wijziging hebben ondergaan, mag de opdrachtnemer de
overeengekomen tarieven overeenkomstig en zonder overleg met de opdrachtgever
aanpassen, maar met niet meer dan tien procent. Als het percentage hoger uitvalt, is
eerst nader overleg met de opdrachtgever nodig, waarbij tot een eventuele herziening
van de opdracht kan worden besloten.
8 Als de opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschort of beëindigt, heeft
hij ten minste recht op volledige betaling van tot op het moment van opschorting of
beëindiging verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
Artikel 12: HALFFABRICATEN, PRODUCTIEMIDDELEN, DOOR OPDRACHTGEVER
AANGELEVERD MATERIAAL ETC.
1 De opdrachtnemer hoeft hulpmiddelen, productiemiddelen, halffabricaten en andere
zaken die in het kader van de uitvoering van de opdracht ontstaan zijn, en waarvan
de levering aan de opdrachtgever niet uitdrukkelijk is overeengekomen, niet aan de
opdrachtgever af te geven.
2 De in lid 1 bedoelde zaken blijven eigendom van de opdrachtnemer, ook als deze als
aparte post op de offerte, in het aanbod of op de factuur zijn vermeld.
3 De opdrachtnemer hoeft de in lid 1 bedoelde zaken, evenals resten, zoals snijafval etc.,
van het door de opdrachtgever aangeleverd materiaal en producten, niet te bewaren,
tenzij de opdrachtnemer en de opdrachtgever dit schriftelijk overeenkomen en ook
dan voor maximaal zes maanden en zonder dat de opdrachtnemer instaat voor de
geschiktheid voor (herhaald) gebruik.
Artikel 13: AFLEVERING EN LEVERINGSTERMIJN
1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt de aflevering in het bedrijf van
de opdrachtnemer.
2 Een door de opdrachtnemer opgegeven (af)leveringstermijn heeft slechts indicatieve
betekenis, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een uiterste
termijn betreft. De opdrachtnemer is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, pas
in verzuim nadat de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld.
3 De gebondenheid van de opdrachtnemer aan een overeengekomen uiterste termijn
vervalt als en zodra de opdrachtgever de opdracht wijzigt, tenzij de geringe beteke
nis van de wijziging of de geringe duur van het oponthoud de opdrachtnemer in
redelijkheid niet noodzaakt tot wijziging van de aanvankelijke planning van inzet van
productiecapaciteit.
4 De opdrachtgever moet loyaal meewerken aan het bevorderen van een tijdige
aflevering. Als de opdrachtgever deze verplichting niet of niet volledig nakomt, is de
opdrachtnemer niet meer gebonden aan eerder afgesproken (leverings)termijnen.
Dat geldt eveneens als de opdrachtgever niet voldoet aan (een of meer van) zijn
verplichtingen bedoeld in de artikelen 9 en 17, evenals in de situaties die beschreven
worden in de artikelen 4, 8 en 18.
Artikel 14: ONDERZOEK BIJ AFLEVERING; AFWIJKINGEN
1 De opdrachtgever moet meteen na de voltooiing van de werkzaamheden resp.
de aflevering van zaken en (of) gegevens, grondig nagaan of de prestatie van de
opdrachtnemer deugdelijk en overeenkomstig de opdracht is.
2 De prestatie van de opdrachtnemer geldt tussen partijen steeds als deugdelijk en
overeenkomstig de opdracht, als de opdrachtgever na aflevering het geleverde of een
gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan
derden heeft geleverd, resp. in gebruik heeft doen nemen of heeft doen bewerken.
3 Dit artikel heeft ook betrekking op opdrachten die het (de)monteren of vervoeren van
zaken omvatten.
4 Afwijkingen van geringe betekenis waaronder kleurafwijkingen en afwijkingen in
schermweergave van de in de opdracht bedoelde prestatie of van een ontwerp, test,
(proef)afdruk en (of) (proef)model brengen geen verandering in de op partijen rustende
verplichtingen en vormen dus geen reden voor bijvoorbeeld afkeuring, korting, ontbin
ding van de overeenkomst of schadevergoeding.
5 Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen
of een ondergeschikte invloed op de bruikbaarheid en (gebruiks )waarde van het (af)
geleverde hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.
Artikel 15: RECLAMERING
1 De opdrachtgever moet een reclame met betrekking tot de door de opdrachtnemer
verrichte werkzaamheden of (af)geleverde zaken of het bedrag van de factuur
binnen zeven dagen na dag van afleveren resp. de factuurdatum schriftelijk aan de
opdrachtnemer mededelen. Als een steiger of hoogwerker is gebruikt bij de aflevering
of montage, moet een reclamering in beginsel plaatsvinden voor verwijdering daarvan.
2 Als de opdrachtgever een gebrek redelijkerwijze niet binnen de in lid 1 genoemde
termijn kon of had hoeven ontdekken, moet hij binnen zeven dagen nadat hij dat
redelijkerwijs wel kon, een reclame schriftelijk aan de opdrachtnemer mededelen, en
daarbij naar genoegen van de opdrachtnemer gemotiveerd aangeven waardoor hij dat
gebrek redelijkerwijs niet eerder kon of had hoeven ontdekken.
3 Na het verstrijken van de in lid 1 en lid 2 genoemde termijnen vervalt het recht van
reclame.
4 In de gevallen genoemd in lid 2 en lid 3 van artikel 14 heeft de opdrachtgever nooit
enig recht van reclame.
5 Reclamering schort de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
6 Ingeval van een gerechtvaardigde reclame mag de opdrachtnemer kiezen tussen (i)
aanpassing van het bedrag van zijn declaratie en (ii) het verbeteren danwel opnieuw
verrichten van de afgekeurde werkzaamheden, vervanging of aanpassing van (het
gebrekkig of beschadigd deel van) de geleverde zaken, waaraan hij (voor zover
redelijkerwijs mogelijk) de ontbindende voorwaarde mag verbinden dat deze zaken
binnen een week na zijn mededeling aan hem zijn geretourneerd.
Artikel 16: GARANTIE
1 Van iedere garantie op door de opdrachtnemer geleverde zaken of werken zijn
uitdrukkelijk uitgesloten: normale slijtage (daaronder begrepen geleidelijke verkleuring,
verkrijting en glansvermindering), vermindering van gebruiksmogelijkheden en
afnemende compatibiliteit door voortschrijding der techniek of anderszins, iedere
vorm van schade ontstaan bij of na het door de opdrachtgever zelf aanbrengen van
(zelfklevende) materialen, schade door ondeskundig of onzorgvuldig gebruik, schade
ontstaan na of ten gevolge van na de levering aangebrachte veranderingen. De
opdrachtnemer garandeert de deugdelijkheid van de constructie van geleverde zaken
voor de duur van maximaal drie maanden na aflevering, doch nimmer verder strekkend
dan de aan de opdrachtnemer zelf door diens toeleverancier verstrekte garantie
2 De garantie voor door de opdrachtnemer geleverde, maar door anderen vervaardigde
zaken of werken, omvat uitsluitend de door deze anderen aan de opdrachtnemer
verleende garantie
3 De kosten van voor garantiewerkzaamheden te gebruiken hulpmiddelen als steigers en
hoogwerkers vallen niet onder de garantie en zijn voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 17: BETALING
1 De opdrachtnemer bepaalt de betalingsvoorwaarden. De opdrachtnemer mag een
geheel of gedeeltelijke aanbetaling vragen voordat hij een begin maakt met de
uitvoering van de opdracht, of betaling in gedeelten verlangen.
2 De opdrachtnemer mag ervoor kiezen, facturen per e mail te verzenden of op te nemen
in een betaalportal.
3 De betalingstermijn van facturen is 14 dagen. De opdrachtgever mag niet verrekenen
of opschorten, noch enige andere inhouding toepassen.
4 Als betaling geldt alleen de mededeling van de bank dat een bedrag op de op de
factuur aangegeven bankrekening is bijgeschreven. Als de opdrachtgever niet binnen
de toepasselijke termijn volledig heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim, en
zijn alle vorderingen die de opdrachtnemer op de opdrachtgever heeft, onmiddellijk
opeisbaar. De (zakelijke) opdrachtgever is, zonder sommatie of ingebrekestelling,
vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente verschuldigd over het gehele opeisbare
bedrag, een en ander onverminderd de verdere rechten die de opdrachtnemer heeft.
5 Als de opdrachtgever niet op tijd is (geweest) met betalen, mag de opdrachtnemer met
een beroep op de onzekerheidsexceptie (art. 6:263 BW) de (verdere) uitvoering van
iedere opdracht opschorten.
6 Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten verband houdende met de inning van
enige vordering van de opdrachtnemer op de opdrachtgever komen ten laste van de
opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15 procent van het
verschuldigde bedrag exclusief BTW, met een minimum van EUR 250.
7 Betalingen strekken in de eerste plaats tot delging van vervallen rente en
incassokosten en vervolgens tot kwijting van de langst uitstaande vordering (factuur).
8 De in de lid 4 en lid 6 genoemde verhogingen treden uitsluitend in de plaats van
vergoeding van vertragingsschade. Naast deze vergoeding is schadevergoeding op
grond van de wet verschuldigd.
9 Nakoming van de betalingsverplichtingen geldt voor elk van de hoofdelijk of anderszins
verbonden opdrachtgevers ongeacht de tenaamstelling van de factuur.
Artikel 18: RETENTIERECHT, EIGENDOMSVOORBEHOUD EN PANDRECHT
1 De opdrachtnemer mag zaken van de opdrachtgever die hij onder zich heeft, alsmede
die zaken die door de opdrachtnemer zijn samengesteld of opgesteld in opdracht van
de opdrachtgever onder zich houden, totdat de opdrachtgever aan al zijn verplichtingen
jegens de opdrachtnemer heeft voldaan.
2 Het volledige eigendomsrecht op door de opdrachtnemer bij de opdrachtgever
afgeleverde zaken blijft bij de opdrachtnemer totdat de opdrachtgever aan al zijn
verplichtingen jegens de opdrachtnemer heeft voldaan. Tot dit moment mag de
opdrachtgever op geen enkele wijze over genoemde zaken beschikken. Op of aan
(onroerende) zaken aangebrachte constructies worden door partijen als roerende, niet
nagetrokken zaken aangemerkt, zodat het eigendomsvoorbehoud blijft gelden.
3 Door het verstrekken van een opdracht, verleent de opdrachtgever door het verstrekken
van een opdracht, pandrecht op alle zaken en gegevens van de opdrachtgever die
in het kader van de uitvoering van de opdracht door de opdrachtgever in de macht
van de opdrachtnemer zijn gebracht, zulks tot meerdere zekerheid van alles wat de
opdrachtgever, in welke hoedanigheid en uit welken hoofde ook, aan de opdrachtnemer
verschuldigd mocht zijn, met inbegrip van niet opeisbare en voorwaardelijke schulden.
Artikel 19: VARIA
1 Op alle offertes, aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten en op daaruit
voortvloeiende geschillen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Offertes,
aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten worden geacht in Nederland te zijn
gedaan, resp. gegeven, gesloten en uitgevoerd.
2 Een geschil is aanwezig, als een van de partijen stelt dat dit het geval is.
3 Bevoegd tot het kennisnemen van geschillen in eerste instantie is uitsluitend de
rechtbank in het arrondissement waar de opdrachtnemer kantoor houdt, tenzij het
onderwerp van geschil tot de bevoegdheid van de kantonrechter behoort.
Oktober 2020